Wednesday, April 16, 2008

مين اللى صح

هو مين اللى صح
السلام عليكم معلش يا جماعة بقدم اعتذارى مرة تانية على انى بكتب اول خميس ليا يوم التلات عشان ظروف السفر
المهم انا النهارده عايز اقارن بين مدينتين اسكندرية بحكم انى اتولدت و عشت فيها و الزقازيق بحكم دراستى فيها 3 سنين و دى الرابعة ان شاء الله طب السؤال انا حقارن فى ايه انا مش عايز اقارن المناطق و النضافة و الكورنيش و الكلام الاهبل دا انا عايز اقارن فى التربية تربية كل واحد فينا عامل ازاى تربية واحد من اسكندرية و تربية واحد من الزقازيق و مين اللى صح و ابهاتنا شايفين ايه و احنا شايفين ايه
الاسكندرانية معروفين بالهزار و التهيس بس هل دا صح ممكن ناس تعتبره صح و مفهوش عيب بس مثلا فى الزقازيق يقولك فى حدود بردو عندهم حق ماهو مينفعش مثلا اهزر مع واحدة هزار جامد اكيد حتحرجنى و تقولى فى حقوق بس انا عايز اقولكوا انك مهما هزرت فى اسكندرية مع بنت بتتقبل الموضوع عادى طب ليه ؟ عشان هى صايعة مثلا مش القصد كدا القصد التربية فى اسكندرية ممكن تخرج مع بنات و اولاد وتروحو مثلا تفطروا فى رمضان فى مطعم مثلا و ابوك و ابوها عادى و هى تقولك بابا لارج مفيش مشاكل طب فى الزقازيق ممكن يوافقوا عادى. على فكرة فى كدا و كدا من النوعين فى اى حتة المهم ناس حتقولك فى الزقازيق حرام و انتوا رايحين بصفة ايه حتى لو بصفة رسمية او فى جمعية مثلا طب مين اللى صح ماهما بردو عندهم حق شوية بس من ايه من خلال تربيتهم يعنى هما شايفين ان هما مريضوهاش لاخواتهم انا كمحمد النعناعى قابل عادى لان دى تربيتى انا متربى على كدا خروجات و فسح و البنات اخواتنا هما بقا يقولولك اخوات ايه و ازاى تخرجوا لوحدكوا. مش احنا بقى اللى نرد امهاتهم و ابهاتهم قصدى البنات يعنى هما اللى يردو و يقولوا ادام فى جروب خلاص ايه المانع و دا ابن طنط مش عارف مين و عارفينه و معتبرينه اخوها و هى فى امان معاه سورى يعنى مش الواد دا مراهق مثلا مش حيفكر فى حاجات بعيدة عن هى اخته طب بتوع اسكندرية يقولوا ايه
اقولك انا يقولوا كويس و ماله ممكن الواد و البنت يحبوا بعض و اهم احنا عارفين اهله و الواد محترم و حلو طب هو من الاول صح ان البنت تخرج مع الولد حتى لو فى جروب انا مش عايز ادخل فى الدين لانى غير مؤهل لانى اقول اى كلمه عن كدا اللى قصدى عليه من الاول و للاخر التربية .مين اللى صح فينا انا عارف واحد خاطب تالت عالم اسكواش بنت و طبعا عارفين اللبس و الخروج فى جروب بنات و اولاد بس هو يعمل ايه
عارفين عمل ايه فى الاول كانت بتخرج عادى و بعدين ابتدى يكلمها بهدوء على الللبس و الخروجات و عشان البنت باقية عليه سمعت كلامه و قللت الخروجات بس لسه بتخرج فى جروب بس على الاقل قللت طب هو لو كان خدها قفش كانت مش حتطيقه و لا تعبره دى حياتها و خصوصيتها انتا لسه مبقتش جوزى عشان تقول الكلام دا ليا
الولد دا من اسكندرية ممكن لو كان فى الشرقية كان فسخ الخطوبة و انا زى ما بقول ممكن ان انتوا تعكسوا الكلام بين المدينتين لان فى كدا و كدا حتى فى اسكندرية و فى كل حتة سؤالى بجد مين اللى صح و الموضوع موضوع تربيه و لا ايه و لو تربيه مين اللى صح بردو فى ابهاتنا و مين اللى صح فى المواقف اختى تخرج عادى فى جروب و لا لأ واسمح بكدا و لأ زى ما قلتلكوا انا عادى بالنسبة ليا بس هما بردو فى جزء صح فيهم بس دا من خلال تربيتهم و انا من خلال تربيتى يا ترى مين اللى صح ؟
طولت عليكو عارف بس معلش يوم الخميس بقا شايل الاسبوع كولو و انتظروا الخميس اللى جاى موضوع "الانجذاب الغبى" مع السلامة
السلام عليكم
محمد النعناعى

No comments: