Sunday, April 20, 2008

جول فيرن و جوان كاثلين رولينج

من الارض الى القمر

اللى كتبها ملك الخيال زى ما بيسموه الكاتب الفرنسى جول فيرن عن رحلة الانسان من الارض الى القمر
اتكتبت قبل ما يطلع المكوك الفضائى ب 100 سنة بالظبط . فيرن اتخيل كل حاجة فى القصة المكوك و صواريخ الدفع مع ان الحاجات دى مكنتش موجوده خالص و القصة اتكتبت فى اواخر القرن التاسع عشر
بجد اقراله اى قصة و انتا حتحس بالخيال الجامد اللى فيها بس اقراها و انتا عارف ان دى اتكتبت من القرن التاسع عشر حتعرف الفرق
تعرفوا انه كمان كان ليه الفضل فى اختراع الغواصة النووية فى قصة 20 الف فرسخ تحت الماء و كتب بردو قصة عن واحد سافر العالم فى منطاد مليان هيليوم كل الكلام دا قبل ما تتطلع الاختراعات الجديدة . بجد مش حتندم لو قريتله

المؤلف: جول فيرن

هارى بوتر و مقدسات الموت

القصة من 26 فصل تقريبا فى الفصل ال 17 تظهر كلمة مقدسات الموت اللى هى فى العنوان . القصة حلوة جدا على فكرة بس من اول الفصل ال 17 قبل كدا رحلة الولد هارى و صحابه و هما بيهربوا من اكله الموت . بجد مشفتش تطويل اكتر من كدا كنت قاعد منفوخ و انا بقراها بس بجد للامانة هى حلوة اوى بس فى الاخر
هارى بوتر عموما جو تانى خالص الناس كلها اول ما شفتها قالت دى قصص اطفال و انا كمان قلت كدا بس و انا فى 2 ثانوى كنت قاعد فى الفصل فى المدرسة و كان عندنا حصة احتياطى و لقيت مع واحد القصة دى و بما انى بشم القصص من على بعد اخدتها و قريتها و اول ما خلصت الحصة كنت بعيط لصاحبى و ماسك رجله عشان يسبهالى يوم اكملها فيه
بجد قصة رهيبة كفاية الفكرة بس عالم سحرى و مدارس و كل شوية فكرة جديدة بجد عمرى ما استمتعت فى قصة زى دى تابعوها و اقروها كلكم بس فى اخر قصة نصيحة ابدؤاو من الفصل 17
المؤلف: جوان كاثلين رولينج

No comments: